Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2010
Αν το να αναζητήσετε ελληνικό κρασί στις ΗΠΑ σας φέρνει εικόνες που παραπέμπουν στο «My Big Fat Greek Wedding», με «φίνο» χύμα κρασάκι να ρέει άφθονο δημιουργώντας κέφι στην παρέα -αλλά και ένα κεφάλι ασήκωτο την επομένη-, ευτυχώς, τόσο για εσάς όσο και για τους μερακλήδες αλλά άκρως επαγγελματίες Έλληνες οινοπαραγωγούς, αυτή η εικόνα άλλαξε.

Πλέον, αν τύχει και επισκεφτείτε ένα πολυτελές εστιατόριο, όπως το «Daniel» στη Μέκκα του καταναλωτισμού, τη Νέα Υόρκη, είναι πολύ πιθανό στη wine list να εντοπίσετε πολλά από τα καλύτερα ελληνικά και μάλιστα σε δική τους ξεχωριστή κατηγορία. Οχι, μη σας φαίνεται αυτονόητο. Και ούτε τυχαία έγινε ούτε εύκολα επιτεύχθηκε.

Μέχρι πρότινος η πόρτα της αμερικανικής αγοράς για τις ελληνικές ετικέτες ήταν κλειστή, όμως η φαντασία, το πάθος και η διορατικότητα δύο ανθρώπων κατάφερε να την ανοίξει. Η Σοφία Περπερά και ο Γιώργος Αθάνας -ή George Athanas, αφού πρόκειται για ομογενή τρίτης γενιάς Ελλήνων μεταναστών στις ΗΠΑ- είναι ζευγάρι και στη ζωή και στο επάγγελμα.

Από το 2003, όταν και δημιούργησαν την εταιρεία allaboutgreekwine, καθώς και την ομώνυμη ιστοσελίδα στο Ιντερνετ, συνέστησαν το βασικό εργαλείο μάρκετινγκ και προώθησης του ελληνικού οίνου σε ΗΠΑ και Καναδά. Με τις ενέργειές τους, τη φιλοδοξία τους και τις γνώσεις τους μπόρεσαν και έπεισαν τους μεγαλύτερους οινοπαραγωγούς της χώρας μας να ενωθούν και να τους εμπιστευτούν προσπαθώντας να κάνουν πιο έντονη την εξαγωγική τους παρουσία πέρα από τον Ατλαντικό.

Πολύ σύντομα τα αποτελέσματα τους δικαίωσαν. Η Σοφία θα σπουδάσει αρχικά Χημεία στην Αθήνα, όμως κάποια σεμινάρια γευσιγνωσίας που θα παρακολουθήσει θα της αλλάξουν την επαγγελματική κατεύθυνση. Το κρασί τη γοητεύει και γι’ αυτόν τον λόγο θα πάρει ειδικότητα οινολόγου, ενώ μετά το πανεπιστήμιο θα φύγει για μεταπτυχιακό στην καρδιά του οίνου στη Γαλλία και το Μπορντό. Αναζητώντας εργασία, θα ζητήσει τη βοήθεια του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου.

Τόσο οι γνώσεις της όσο και οι εξαιρετικές σπουδές της «αναγκάζουν» τον Σύνδεσμο να την προσλάβει και έτσι για τέσσερα χρόνια η Σοφία συνεργάζεται σχεδόν με όλα τα μεγάλα οινοποιεία της χώρας. Μαθαίνει το ελληνικό κρασί και πιστεύει στις αστείρευτες δυνατότητές του. Το 2002 σε ένα ταξίδι γευσιγνωσίας στην Ατλάντα θα γνωρίσει τον Γιώργο Αθάνα. Κοινό τους όραμα να συστήσουν το ελληνικό κρασί στην αμερικανική αγορά. Πρώτα θα το κάνουν γνωστό και μετά δημοφιλές.



Η Σοφία ξεκινά να συνεργάζεται με εισαγωγείς στις ΗΠΑ, οι οποίοι ενδιαφέρονταν με τη σειρά τους να διοχετεύσουν σε ντόπιους διανομείς ελληνικά κρασιά, ώστε εκείνα τελικά να μπουν στους καταλόγους των εστιατορίων και στα ράφια των καταστημάτων. «Μέχρι τότε το ελληνικό κρασί, στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα μπορούσε να συγκαταλέγεται στην κατηγορία “Others” είτε στα εστιατόρια είτε στις κάβες. Το έβρισκα απαράδεκτο. Και ομολογώ ότι ήταν πολύ δύσκολο να πείσω τους διανομείς να εμπιστευτούν το ελληνικό κρασί.

Άλλοι δεν έρχονταν στα ραντεβού, άλλοι γελούσαν μόλις. Ωστόσο εγώ ήξερα την ποιότητά του, πίστευα σε αυτό κι έτσι κινήθηκα αντίστροφα. Πήγαινα πρώτα στα εστιατόρια, τους έφερνα μπουκάλια ελληνικό κρασί να δοκιμάσουν κι έτσι μετά εκείνοι έκαναν τις παραγγελίες. Το καλοκαίρι του 2003 επιστρέφω στην Ελλάδα και τότε βάζουμε κάτω με τον Γιώργο ένα μεγαλόπνοο σχέδιο: να ενώσουμε τους σημαντικότερους Ελληνες οινοπαραγωγούς και να τους πείσουμε με ένα budget που δεν ξεπερνούσε τα 100.000 δολάρια για την πρώτη χρονιά να συμμετέχουν σε μια κοινή προσπάθεια.

Φιλοδοξούσαμε να ξεκινήσουμε με 10 οινοπαραγωγούς. Στην αφετηρία είχαμε ήδη πείσει 17», θυμάται η Σοφία Περπερά. Ένα λαμπερό event στο δημοφιλές «Tribeca Grill» με καλεσμένους μερικούς από τους πιο διάσημους sommeliers, δημοσιογράφους, γευσιγνώστες και διανομείς οίνου, μια πρόσληψη-κλειδί, αυτή του διάσημου οινολόγου Steven Olson στον ρόλο του «πρέσβη» για τον ελληνικό οίνο και μια αναγκαία εξάπλωση στο Διαδίκτυο (με τη σύσταση των ιστοσελίδων allaboutgreekwine.com και winesfromsantorini.com καθώς και μέσω social networking) και οι βάσεις για την ελληνική αντεπίθεση είχαν μπει.

Σχεδόν 7 χρόνια μετά, οι θαμώνες των λαμπερότερων εστιατορίων της Νέας Υόρκης, εκτός από το Chateaux, έμαθαν να αναζητούν και το Κτήμα, με ετικέτες όπως του Γεροβασιλείου, του Χατζημιχάλη και του Σιγάλα να προτιμώνται από τους πιο δύσπιστους sommeliers παγκοσμίως και τα ξένα περιοδικά να αφιερώνουν το εξώφυλλό τους στην ελληνική γεύση.